Informacja prasowa

AutoMapa podsumowuje wielkanocne święta na drogach

05.04.2018

  • Bardzo duże korki w miastach w czasie wyjazdowego szczytu
  • Rekordowe korki na drogach krajowych i autostradach
  • Nawet 11 punktów w 12 stopniowej skali Korkometru w Krakowie

Czas świąt wielkanocnych od kilku już lat wiąże się z wyjazdami nie tylko do rodziny, ale również na kilkudniowy odpoczynek. Wolne dni, połączone z kilkoma dniami urlopu pozwalają na ucieczkę poza miasto. Tradycyjnie już - to również czas, w którym tworzą się największe korki. 

Wyjazdy

Tegoroczny szczyt wyjazdowy rozłożył się na dwie tury.  Duży wpływ na to miała szkolna przerwa świąteczna, która w tym roku wypadała od 29.03 do 04.04. Dlatego wiele osób skorzystało z dodatkowego wolnego dnia i przedłużonego weekendu i zdecydowało się na wyjazd w czwartkowe popołudnie. Ci, którzy musieli jeszcze pozostać w pracy zdecydowali się na wyjazd wczesnym popołudniem w piątek - 30 marca 2018 r.  

Tego dnia, pomiędzy godzinami 13 a 16 widać wyraźnie gwałtowny wzrost natężenia ruchu w badanych miastach przy jednoczesnym zwiększeniu czasów przejazdu w kierunku obrzeża miast. Warto również zauważyć nietypowe godziny szczytu komunikacyjnego, który zamiast typowych dwóch etapów, a więc porannego i popołudniowego, miał jeden - południowy. Tradycyjnie już odczuli to najbardziej mieszkańcy Warszawy i Katowic.

W stolicy ruch zaczął narastać około godziny 12:15, jednak od 13:30 do 15:30 mieliśmy prawdziwe godziny szczytu z Korkometrem sięgającym nawet 9 punktów. Od godziny 16 natężenie ruchu zaczęło w stolicy gwałtownie spadać i chwilę później ruch drogowy przypominał ten z popołudniowych godzin weekendowych.  Pozostałe miasta miały również wyraźnie zaznaczone godziny południowego szczytu, jednak ruch rozkładał się znacznie bardziej równomiernie i w dłuższym czasie.

Maksymalna wartość wskaźnika KORKOMETR - szczyt poranny

Powroty

Polacy skorzystali z faktu, że świąteczna przerwa w szkołach trwała do 4 kwietnia 2018 i w dużej części przedłużyli świąteczne ferie o jeden dzień. Według danych Korkometru kierowcy najczęściej wyruszali w podróż powrotną we wtorek pomiędzy godzinami 11 a 13 a dojeżdżali do swoich miast pomiędzy godzinami 15 a 17. 

Warto jednak zauważyć, że ruch w miastach odbywał się zwykle dość płynnie, a rozłożone na cały dzień powroty spowodowały niezbyt duże zwiększenie ogólnego zakorkowania badanych miast. 

Najbardziej fale powrotów odczuły Gdańsk i Katowice w których poranny szczyt komunikacyjny 3 kwietnia połączył się z falą wyjazdów z miast, a Korkometr osiągał poziom nawet 8 punktów. Rekordzistą tegorocznych świąt jest bez wątpienia jednak Kraków, gdzie Korkometr podczas popołudniowego szczytu 3 kwietnia 2018 r. wskazał wartość 11 punktów.

Maksymalna wartość wskaźnika KORKOMETR - szczyt popołudniowy

Korki na autostradach i drogach krajowych

Diametralnie inaczej wyglądała sytuacja 2 kwietnia 2018 r. na głównych drogach krajowych i autostradach. W ciągu całego dnia doszło do wielu zdarzeń drogowych, które w połączeniu z dużym natężeniem ruchu międzymiastowego powodowały często wielogodzinne korki i opóźnienia w podróżach Lista największych korków na drogach krajowych i autostradach:

Korek

Trasa

Najdłuższy czas

Największa długość

Jarostów >> Legnickie Pole

A4

168 min.

17,6 km

Karwiany >> Sośnica

A4

158 min.

14,1 km

Nowa Wieś Kącka >> Sokolniki

A4

103 min.

11 km

Bytom

A1

88 min.

1,5 km

Brzegi >> Mnichów

DK7

73 min.

6,8 km

Poręba Kocęby >> Trzcianka

DK8

63 min.

7,4 km

Obwodnica Trójmiasta

S6

59 min.

8,2 km

Grabowa >> Częstochowa

DK1

56 min.

7,2 km

Mnichów >> Podchojny

DK7

52 min.

6,1 km

Świecko

A2

47 min.

3,9 km

Złotniki >> Małuszów

DK3

46 min.

6,9 km

Garwolin

S17

44 min.

0,7 km

Łochynia >> Kościelec

DK1

43 min.

4,8 km

Jawor >> Legnica

DK3

41 min.

7,9 km

Pucko >> Węzeł S3/142

S3

41 min.

3,5 km

Szczegółowe dane wskaźnika KORKOMETR dla badanych miast obrazujące natężenie ruchu przedstawiają się następująco:

  • WARSZAWA

Wykres 1. Warszawa: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 29.03.2018

Wykres 2. Warszawa: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 30.03.2018 

Wykres 3. Warszawa: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 03.04.2018 

  • GDAŃSK

Wykres 4. Gdańsk: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 29.03.2018 

Wykres 5. Gdańsk: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 30.03.2018 

Wykres 6. Gdańsk: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 03.04.2018

 

  • KATOWICE

Wykres 7. Katowice: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 29.03.2018 

Wykres 8. Katowice: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 30.03.2018 

Wykres 9. Katowice: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 03.04.2018 

  • KRAKÓW

Wykres 10. Kraków: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 29.03.2018

 

Wykres 11. Kraków: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 30.03.2018 

Wykres 12. Krakow: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 03.04.2018

 

  • ŁÓDŹ

Wykres 13. Łódź: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 29.03.2018 

Wykres 14. Łódź: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 30.03.2018 

Wykres 15. Łódź: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 03.04.2018 

  • POZNAŃ

Wykres 16. Poznań: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 29.03.2018 

Wykres 17. Poznań: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 30.03.2018 

Wykres 18. Poznań: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 03.04.2018

 


  • WROCŁAW

Wykres 19. Wrocław: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 29.03.2018

 

Wykres 20. Wrocław: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 30.03.2018 

Wykres 21. Wrocław: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 03.04.2018 


Korkometr to wskaźnik opracowany przez AutoMapę obrazujący poziom zakorkowania danego miasta i dróg wylotowych. 12-stopniowa skala, wzorowana na skali Beuaforta, pokazuje opóźnienie względem przejazdu tym samym odcinkiem drogi poza godzinami szczytu. Wartości korkometru prezentowane są w czterech grupach. Wskazania od 1 do 3 oznaczają, że w mieście nie ma utrudnień. Wynik 4 - 6 obrazuje występowanie niewielkich korków. Wartości od 7 do 9 sugerują znaczące utrudnienia w ruchu, a wskazanie powyżej 10 oznacza, że mamy do czynienia z ekstremalnymi korkami.